Sunday, December 17, 2006

Caffe Florian - Venezia

Το ιστορικό καφέ Φλοριάν στη Βενετία

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι

Η πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία είναι πανέμορφη. Τι να πρωτοδείς; Την εκκλησία, τη Μαρκιανή βιβλιοθήκη (η οποία οφείλει πολλά στο Βησσαρίωνα), το Καμπανίλε ή τα τέσσερα άλογα που θυμίζουν τόσο πολύ τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.

Έχω επισκεφτεί πολλάκις την πόλη των Δόγηδων και δυστυχώς ισχύει κι εδώ το κάθε πέρυσι (παρακαλώ όχι πέρσι. Ο Πέρσι είναι ο φύλακας του δάσους στα παραμύθια που βλέπει η κόρη μου) και καλύτερα.
Φέτος το Μάιο φεύγοντας από τη Ρώμη ήρθα κι εδώ κι απογοητεύτηκα. Σας περιγράφω το απόγευμα στη πλατεία του Αγίου Μάρκου.
Φτηνοτουρίστες, να τρώνε μες στην πλατεία και να στάζουν σκουπίδια, αλητοαμερικανάκια μεθυσμένα να ουρλιάζουν, το όμορφο πλακόστρωτο γεμάτο χαρτιά και κάθε λογής απορρίμματα, ορυμαγδός φωνών και μουσικών από τα κέντρα που έχουν τραπεζάκια έξω. Ολιγάριθμες ορχήστρες ιταλών να παίζουν (άθλια) κλασική μουσική ντυμένοι (επίσης άθλια) ευγενείς την περίοδο της Γαλλικής επανάστασης έχοντας ένα ύφος που έχουν οι τσολιάδες μας στις τουριστοταβέρνες της Πλάκας δηλ. «ορίστε γίδια, καθίστε να σας μαδήσουμε».
Τα αιώνια γιαπωνεζάκια Τοκαμάρι και Γιαμαχάκι όλοι, ΟΛΟΙ! με 1 κάμερα και 1 φωτογραφική μηχανή στα χέρια, ΑΜΕΤΡΗΤΟΙ! να τιτιβίζουν σαν χελιδονάκια που ’χουν μπροστά το σκουληκάκι, και να ’χουν καταλάβει τα πάντα. Μαζί και το ιστορικό Φλοριάν το οποίο θύμιζε το Μακ Ντόναλντς της εθνικής οδού στην Πασχαλιάτικη έξοδο.
Ω, φίλοι, τι θλιβερή εικόνα. Έφυγα σαν κυνηγημένος από την ιστορική πλατεία που αξίζει καλύτερης τύχης.
Αυτό όμως δε σημαίνει πως δεν αξίζει να επισκεφτείτε το Φλοριάν που βρίσκεται κι αυτό εκεί από το έτος 1720 και πελάτες του ήταν όλοι οι ευγενείς της πόλης μαζί κι ο Κάρλο Γκολντόνι ο θεατρικός συγγραφέας που έγραψε μεταξύ άλλων και τη Λοκαντιέρα, αλλά και ο Τζουζέπε Βέρντι ενώ ο Βάγκνερ (όχι ο Ρόμπερτ, αλλά ο Ρίτσαρντ) προτιμούσε κάποιο άλλο καφέ, επειδή δεν πήγαινε τον Βέρντι (μαλώνανε όπως εγώ κι ο Λιμπρόφιλο για να καταλάβετε). Όλοι αυτοί το 18ο αιώνα έπιναν ζεστή σοκολάτα, το ρόφημα που αντικατόπτριζε την υγεία και την αίγλη των σημαντικών προσώπων τότε.

Θυμάμαι το 1986 που είχα πάει, αμούστακο κι απονήρευτο παιδί ακόμα (μηνών πρέπει να ήμουνα).
Ηρεμία, νηφαλιότητα, ένας ζωγράφος που σχεδίαζε με μολύβι την πλατεία (πληρωμένος από το καφέ πρέπει να ’ταν), κυρίες με γούνες, τζέντλεμεν και τα γκαρσόνια άψογα ντυμένα να εξυπηρετούν απταίστως.
Τώρα τι να σου κάνουν κι αυτοί; Άμα έχουν ν’ αντιμετωπίσουν το μισό Ναγκασάκι και τα βλίτα τα αμερικάνικα (τον Σαμ δεν τον είδα εδώ, αλλά είδα τα ξαδέρφια του) θα φερθούν ανάλογα και δε θα προσέξουν εσένα που μπήκες με αγνές και ποιητικές διαθέσεις.

Έτσι πρέπει να πάτε την καλύτερη εποχή. Είναι αυτή που μας πέρασε. Νοέμβριος και Δεκέμβριος. Του χρόνου, τώρα. Άμα θέλετε πηγαίνετε και αμέσως μετά των φώτων.
(Προσοχή: έχω πετύχει θερμοκρασία -10 και τα είδα όλα. Μία ώρα περπάτημα κι έπειτα ένα ουίσκι ή κονιάκ για να το ισορροπήσουμε.)

Υ.Γ. 1 Άουρα
Αγαπητή μου σε μένα το photoshop σήκωσε τα χέρια ψηλά. ADIORTOTO SIGGRAFEA AYTO! έγραψε και αυτοσβήστηκε απ’ το σκληρό δίσκο!

Υ.Γ. 2 Ούτε εδώ είδα τον Χέμινγουεη παρόλο που όλοι οι οδηγοί το έγραφαν. (απατεώνες, σας λέω).

25 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Δημήτρη παρακολουθώ το blog σου όπως ξέρεις, αυτό το αφιέρωμα στα μπαρ είναι πάρα πολύ καλό!
φιλιά
Νίκος (Βλαντής)

18/12/06 1:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Η Βενετία, όπως και η Φλωρεντία, εμπεριέχουν το ίδιο ρίσκο για τον ταξιδιώτη/επισκέπτη τους: Τον έρωτα.
Στην Φλωρεντία, ο έρωτας είναι σχετικά διαχειρίσιμη κατάσταση. Στη Βενετία καθόλου. Άλλωστε το έχει πει κι ο δημιουργός: "Θάνατος στη Βενετία"
Όλ' αυτά όμως ισχύουν για τους ταξιδιώτες. Ή έστω για τους επισκέπτες. Για τους τουρίστες δεν ισχύουν διόλου. Οπότε, όσες φορές κι αν ταξίδεψα για τις συγεκριμένες πόλεις ουδέποτε επισκέφτηκα αντίστοιχα cafe. Έτσι, έχασα εν γνώση μου την μαγεία μιας επίσκεψης στο cafe στο οποίο αναφέρεσαι. Αρκέστηκα να σταθώ στις βιτρίνες του και ν΄αφήσω τον λογισμό μου να περιπλανηθεί σε έγχρωμές σκηνές με κουκουλοφόρους που πολυβολούν κατά ριπάς πλήθη πολύχρωμων τουριστών με καρτελάκια στο στήθος. Από εκείνα που ορίζουν το γκρουπ στο οποίο ανήκουν.
Στην Φλωρεντία μάλιστα παρέμεινα για δύο μήνες. Ακριβώς λόγο μιας προσπάθειας διαχείρισης ενός προαναφερθέντος ρίσκου. Νωρίς τη νύχτα βγαίναμε για επιδρομές. Ένας εκ των αγαπημένων μας στόχων ήταν τα πρώτα τραπεζάκια κάποιων αντίστοιχων cafe στην Piazza della Signoria όπου μέλη της "συμμορίας μας" παρίσταναν τα σερνάμενα junkie σε κατάσταση αναζήτησης της θεϊκής σκόνης. Έτσι, στέκονταν κολλητά στο χρυσοποίκιλτο τραπεζάκι, κι έβηχαν δυνατά μέχρι σιχαμάρας μπροστά στα γουρλωμένα μάτια του Σαμ, όπως τον λες κι εσύ. Δευτερόλεπτα μετά φεύγαμε μόλις συγκρατώντας τα γέλια μας.
Τα "μέλη" της "συμμορίας" ήταν στο 90% Ιταλοί.
Νομίζω ότι κι εσύ μπορείς να φανταστείς το μίσος που τρέφουν οι ιθαγενείς κάτοικοι των προαναερθέντων πόλεων για τα στίφη των τουριστών που αλλάζουν το πρόσωπο των αριστουργηματικών τόπων τους. Όσα άπειρα χρήματα κι αν βγάζουν από αυτούς.
Παρόλα αυτά, μην την πατήσετε σαν κι εμένα. Αφεθήτε στην απίστευτη μαγεία του cafe στο οποίο αναφέρεται ο Δημήτρης.

18/12/06 1:43 AM  
Blogger mamaloukas said...

Νίκο σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια για τα μπαρ. μακάρι να είχα την δυνατότητα να τα επισκέπτομαι πιο συχνά.

Γιώργο πολύ ωραία όσα μας έγραψες. Μπορώ να φανταστώ τους ιταλούς της συμμορίας. όντως το Φλοριάν έχει μια μαγεία μέσα. αν το πετύχεις χωρίς Σαμ είναι υπέροχη εμπειρία.

18/12/06 12:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

@Δημήτρης
Εγώ πάλι, υπόσχομαι να συνεχίσω να επισκέπτομαι συχνά το blog σου...!
Κι εμένα μου άρεσε το κείμενο του Γιώργου, ρε παιδιά, μου φαίνεται πως αν συνεχίσετε έτσι, θα μου κολλήσετε το blogging!:))
φιλιά και στους δυο σας
Νίκος Βλαντής

18/12/06 2:18 PM  
Blogger mamaloukas said...

Niko πρέπει να ανοίξεις μπλογκ. απορώ πώς δεν το χεις κάνει ακόμα

18/12/06 2:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Κατατοπιστικότατος για άλλη μια φορά.

Ποιες ώρες να πάμε να μας πείτε. Ας πούμε μου έχουν πει για το Λούβρο πως η καλύτερη ώρα για να πας και να δεις τη Μόνα Λίζα (και να σε δει κι αυτή ) με την ησυχία σου είνα 8 με 8μιση το πρωί.
Για το Φλοριάν έχω ακούσει και διαβάσει πολλά και κάθε φορά που βλέπω την κλασσική φωτό, ξεσηκώνομαι.
Η τουριστική αλλοτρίωση που έχουν υποστεί όλα αυτά τα άξια θέασης μέρη είναι που έχουν κάνει και το μάτι μου να φοβάται τη Βενετία. Μια γνωστή μου το έχει τάμα και κάθε χρόνο πάει στο Καρναβάλι. Κάθε χρόνο επιστρέφει όλο και πιο απογοητευμένη, ξαναπηγαίνει όμως. Η Φλωρεντία πάντως δε θα μου τη γλιτώσει.:-)
Πιστεύω όμως ότι ο αληθινός ταξιδιώτης μπορεί να το ρίξει στο "διαλογισμό" και με ένα μαγικό τρόπο, να ξεφύγει από τη φασαρία και τη μάζα, να αποστασιοποιηθεί, να μπει στο δικό του μυστικό κόσμο και να βιώσει την εμπειρία της αντάμωσης του με ένα κομμάτι της ανθρώπινης ιστορίας, είτε μνημείο, έργο τέχνης, τοποθεσία ή έστω ένα πανέμορφο καφέ. Εμένα πάντως είναι ένα από τα αγαπημένα μου παιχνίδια!

Πώς τα κατάφερα και τα έγραψα πάλι όλα αυτά?
Μέτρηση ταχύτητας: 1 πλήκτρο/sec.
Κε Μαμαλούκα η Άουρα παραδίδει το πνεύμα λόγω κόπωσης. Δεν εγγυάται τίποτα για τις επόμενες μέρες, εκτός αν για άλλη μια φορά τη διαψεύσει ο εαυτός της...Ανοίξτε σαμπάνια, μπορεί και να γλιτώσετε απο τις επισκέψεις μου...

Υ.Γ 1: Η "φυσική ομορφιά" (σαν τη δική μας,χα) δεν σηκώνει ρετουσάρισμα. Μου το έχει πει ειδικός.
Υ.Γ 2: Αν ο κος Νίκος Β. αξίζει να ανοίξει μπλογκ (και εμπιστεύομαι την κρίση σας), να μαζέψουμε υπογραφές, μήπως και ξεκουνηθεί ο άνθρωπος.

Σας ευχαριστώ για την αντοχή και την ανοχή σας...

19/12/06 12:30 AM  
Blogger mamaloukas said...

Aura
Αυτό το μπλογκ θα επανέλθει στη Βενετία και θα δώσουμε κι άλλες οδηγίες πώς να περάσετε καλά εκεί χωρίς να σας καταβροχθίσουν οι ενοχλητικοί.
δεν έχετε άδικο για το διαλογισμό, συμφωνώ.
έχετε κάθε δίκιο να απέχετε για λίγο από το καταναγκαστικό σχολιασμό που σας επιβάλλω.
Σαμπάνιες θα αναφέρουμε προσεχώς
εμείς ευχαριστούμε που ομορφαίνετε το μπλογκ.

19/12/06 7:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Εμ, σιγά που δεν θα κάνετε εσείς το μπλόγκινγκ κολλητικό...Εδώ στην "εξορία", έρχομαι μαζί με τα πιτσιρίκια που επισκέπτονται πορνοσάιτ και παίζουν και τρελά παιχνίδια που σκοτώνουν ο ένας τον άλλον, στα ίντερντε καφέ για να σας διαβάσω. Μαμαλούκ έχεις δώσει ρέστα με τα τελευταία ποστ σου...

19/12/06 1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

η βενετία, θα συμφωνήσω με πολλούς ιστορικούς, είναι η μοναδική μετα-βυζαντινή πόλη στον κόσμο. έχει το προνόμιο να διατηρεί (έστω και με καραβοτσακισμένη και μουχλιασμένη) αίγλη που μας θυμίζει αμυδρά το βυζάντιο. γιαυτό μας είναι εύκολη και προσιτή...

όσον αφορά τα ατμοσφαιρικά μέρη, ναι, είναι γοητευτικά όταν τα βρούμε, και ειδικά όταν δεν έχουν ίχνος προσποίησης και 'δήθεν'. γιατί το ένστικτο μας πάντα είναι αυτό που μας καθοδηγεί. ακόμα και αν ο χέμινγουεη δεν ήπιε εκεί το ποτό του...

(σσ. μ'αρέσουν τα μέρη που αποπνέουν ιστορία και ατμόσφαιρα... είναι ο έρωτας του βλέμματος και της αισθητικής)

19/12/06 5:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

γιατί έχω ερωτευτεί τόπους και εικόνες...

19/12/06 5:37 PM  
Blogger Librofilo said...

Η πανέμορφη Βενετία καλό είναι να την αποφεύγει κανείς το καλοκαίρι.Η υγρασία είναι ανυπόφορη και τα κουνούπια δεν αστειεύονται.Αura παρακαλούμε ,μη πραγματοποιήσετε την απειλή σας διότι θα βρούμε το μεζεδοπωλείο που συχνάζετε...

19/12/06 7:33 PM  
Blogger mamaloukas said...

aura
εγώ δε σας ψάξω ποτέ μην τον ακούτε

19/12/06 9:45 PM  
Blogger mamaloukas said...

scalidi
θυμήσου αυτό που έγραψες
" με τα πιτσιρίκια που επισκέπτονται πορνοσάιτ και παίζουν και τρελά παιχνίδια που σκοτώνουν ο ένας τον άλλον, στα ίντερντε καφέ"

και θα διαβάσεις το Έθνος που κυκλοφορεί στις 30 12 2006
θα χει πολύ γέλιο
Να παιρνάς καλά εκεί στην εξορία

19/12/06 9:47 PM  
Blogger NinaC said...

1. Ci sono stata.
2. Sskalidi, torna επιτέλους, αηδία κατάντησες!
3. Με το κληρονομικό χάρισμα που διαθέτω, προβλέπω πως σύντομα θα τα πίνω με 4 υπέροχους (λέμε τώρα...) άντρες.
4.Μαμαλούξ, έρριξα τα ταρώ και "διάβασα" πως όταν βρεθούμε θα σε κάνω να πρασινίσεις από ζήλια.
5. Librofilo, μη με "δώσεις" ακόμα, θα σου πω εγώ πότε!

:ppppppppppp

19/12/06 10:01 PM  
Blogger mamaloukas said...

Ωχ ωχ ωχ
Τι μου μαγειρεύει πάλι η μοίρα ντυμένη με τη φανταχτερή λάμψη της Ντολ;
Ό,τι ΄και να είναι θα το υποστούμε πάλι.
για να δούμε πώς θα ζηλέψω...
Περίπτωση 1
αν θα ρθει η Μόνικα μαζί με τη Ντολ ενώ εμε΄να μου κάνει τη δύσκολη τον τελευταίο καιρό
Περίπτωση 2
Θα κρατάει η Ντολ ένα Μακάλαν εμφιαλωμένο το 1968
Περίπτωση 3
Θα χει κερ΄δισει η Ντολ το Τζοκερ των 1000000000000000000 ευρώ
κι όχι εγώ όπως μου υποσχέθηκε στον ύπνο μου ο Άγιος Φανούριος γιατί εγώ στη γιορτή του είχα φτια΄ξει και μια γ.. τις φανουρόπιτες και μοίρασα στο κοινό.
Περίπτωση 4
θα χει γράψει η Ντολ το επόμενο μπεστ σέλερ του αιώνα κι όχι εγώ όπως είμαι σίγουρος αφού κι αυτό το είδα στον ύπνο μου (πότε είσαι ξύπνιος;)
όπως και να χει θα το ξεπεράσω αγαπητή μου
O Librofilo μου τα χει πει όλα νια νια νια νια!

20/12/06 8:58 AM  
Blogger NinaC said...

O LIBROFILO ΕΙΝΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΑΡΗΣ!!!

20/12/06 1:07 PM  
Blogger Librofilo said...

@Composition Doll>Μη τσιμπάς,τίποτα δεν έχω πει..Σε ψαρεύει ο πονηρός Μαμαλούκας.

20/12/06 3:18 PM  
Blogger NinaC said...

Librofilo, καλέ μου, ούτε να του πεις. Θέλω να δω τη φάτσα του να πρασινίζει από ζήλια όταν θα του το ανακοινώσω!

Χε χε χε.... αξέχαστα θα περάσουμε πάλι!!!

20/12/06 3:21 PM  
Blogger mamaloukas said...

Μα καλά κάλη μου Ντολ,δε μάθατε ακόμα να μην εμπιστεύεστε τους άνδρες;

20/12/06 8:49 PM  
Blogger ioeu said...

καμιά φορά σκέπτομαι πως οι τόποι γερνάνε μαζί με τις αναμνήσεις μας και μ' εμάς. ίσως ο κάθε τόπος να είναι συνομήλικός μας. (ποιος μπορεί να δει να κατακρεουργούν τα νιάτα του?...)
τα σέβη μου!

21/12/06 8:29 AM  
Blogger mamaloukas said...

Καλημέρα αγαπητέ ioeu και καλώς ορίσατε.
πολύ αληθινό αυτό που λέτε...

21/12/06 9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Τι θα συναντηθείτε; Σκάω από ζήλια γι' αυτό βγαίνω στη λιακάδα για ψώνια και καφέ...Θέλω κι εγώ να έρθω! Κάνω μουτράκια

Σταυρούλα

23/12/06 1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ρίτσαρντ Βάγκνερ; Υπάρχει ο Ρίτσαρντ Στράους που έγραψε το Τάδε έφη Ζαρατούστρα, αλλά Ρίτσαρντ Βάγκνερ; Στο Μακ Ντόναλντς θα σύχναζε, όχι στο Φλοριάν.
Νίκος Οικονόμου

18/11/09 9:13 AM  
Blogger mamaloukas said...

Μπα; κι εγώ πώς νόμιζα ότι υπήρχε κι ένας Wilhelm Richard Wagner;

τότε υπήρχε μόνο ένα Μακ Ντοναλτς κι ήταν στο Μιλάνο, μακριά να πηγαίνει κάθε μέρα

19/11/09 11:09 AM  
Blogger mamaloukas said...

http://www.venezia.net/venice/historical-places.htm

ολέ

26/11/09 5:07 PM  

Post a Comment

<< Home