Saturday, July 01, 2006

Βιβλία που αξίζει να διαβάσετε Μέρος Α΄

Αφορμή γι’ αυτό το σημείωμα στάθηκε ένα ποστ του φίλου Librofilo όπου απαριθμούσε βιβλία εκ της βιβλιοθήκης του λίγο πολύ άγνωστα.
Θα τον μιμηθώ γράφοντας μερικούς τίτλους αγαπημένων μου τόμων.

Ξεκινάμε με «καθαρά λογοτεχνικά» και θ’ ακολουθήσουν τα αστυνομικά και τα θρίλερ.

Γιενς Μπέρνεμπου Καρχαρίες (ιστορία ενός ναυαγίου) Μέδουσα 1987

Μυθιστόρημα ασυνήθιστης συγγραφικής δύναμης. Ναυτική περιπέτεια και ταξίδι προς την ανακάλυψη της κακίας που φωλιάζει μέσα στον άνθρωπο.
Νομίζω ότι επανεκδόθηκε και κυκλοφορεί κανονικά.

Γενς Μπιέρνεμπο Η στιγμή της ελευθερίας Άγρωστις 1992

Ημιαυτοβιογραφικό έργο με φοβερές σελίδες μεταξύ άλλων για το αλκοόλ και τη Νάπολη.
Ο Δ. Κούρτοβικ για όσους δεν το γνωρίζουν μετέφρασε και τα δύο βιβλία του σύγχρονου αυτού καταραμένου νορβηγού συγγραφέα κατευθείαν απ’ τα νορβηγικά.
Ωραίες εκδόσεις, πιθανότατα θα το βρείτε στα βιβλιοπωλεία.

Ζαν Μαρί Λε Κλεζιό Ο γηρευτής του χρυσού Χατζηνικολή 1985

Αγαπημένο μου βιβλίο, από τα πρώτα μου. Δεν ξέρω αν θα με ενθουσίαζε σήμερα. Θέλω να το ξαναδιαβάσω. Τα άλλα του, απογοήτευση.
Μάλλον κυκλοφορεί ακόμα κανονικά.

Χουάν Ζοζέ Σαέρ Ο έκθετος Χατζηνικολή, 1985 (μτφ Κλαίτη Σωτηριαδου Μπαράχας από τα ισπανικά)

Αργεντινός συγγραφέας. Τολμηρό, εξωτικό, υπαρξιακό. Στα βάθη της ζούγκλας ένας άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με μια άγρια φυλή και τα πρωτόγονα ανθρώπινα ένστικτα.
Μάλλον είναι εξαντλημένο, δεν το έχω δει να κυκλοφορεί στα παλαιοβιβλιοπωλεία. Η ράχη του είναι ζωγραφισμένη πράσινη, δεν έχει γράμματα δηλαδή.

Αντρέα Ντε Κάρλο Δύο από δύο Νεφέλη

Πέρασε και δεν ακούμπησε εδώ αυτό το έξοχο βιβλίο. Για χρόνια το έβλεπα σε προσφορά και σίγουρα θα το βρείτε εύκολα.
Μεγάλο μυθιστόρημα με λίγο κι από Ελλάδα. Τι μου έχει μείνει αρκετά χρόνια μετά:
Έχετε διαβάσει σε βιβλία αυτό που λέμε θα πάω να ζήσω στην εξοχή σαν ερημίτης, να είμαι αυτόνομος, να καλλιεργώ σαρζαβατικά κτλ; Εγώ συχνά, κι όταν ο συγγραφέας πάει να το περιγράψει είναι για γέλια, καταλαβαίνεις ότι το έγραφε άνετος στη ζεστούλα του σπιτιού του.
Εδώ όμως οι περιγραφές κάποιου που απομονώνεται σ’ ένα αγρόκτημα να περάσει το χειμώνα όπως κι ο κεντρικός ήρωας του Ντε Κάρλο φανερώνουν μεγάλο συγγραφέα.
Τα υπόλοιπα βιβλία του δεν με ενθουσίασαν τόσο όμως είναι τελείως διαφορετικά το ένα από το άλλο.



Μπερνάρντ Μάλαμουντ Ο βοηθός εκδόσεις ΑΣΕ Α.Ε. (Αγροτικές συνεταιριστικές εκδόσεις), Θεσσαλονίκη 1979

Το βρήκα στο Μικρό μοναστηράκι (Γραβιάς), τσάμπα 2 ευρώ, κι υπήρχαν άλλα τέσσερα τουλάχιστον, όμως ένα δυο μήνες μετά δεν υπήρχαν πια. Δύσκολο να βρεθεί. Αν το βρείτε πάρτε το με κλειστά μάτια.
Τα αγαπημένα θέματα του Μάλαμουντ. Η φτώχεια, η μιζέρια, η τσιγκουνιά των εβραίων, η αγάπη για το χρήμα, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες, τα απραγματοποίητα όνειρα, ο θάνατος. Βραβευμένο μυθιστόρημα που βάζει τα γυαλιά σε πολλά σύγχρονα. Αξίζει να ξαναεκδοθεί. Το πρότεινα στον Καστανιώτη αλλά από κει και πέρα…

Μπερνάρντ Μάλαμουντ Ενοικιοστάσιο (The tenanats) Βίπερ 481

Η μετάφραση μάλλον δεν είναι άριστη, αλλά το βιβλίο με κέρδισε ολοκληρωτικά. Το πιθανότερο όμως να μην αρέσει σε όλο τον κόσμο γιατί αυτό που πραγματεύεται ο συγγραφέας είναι η μανία, το κόλλημα, η εμμονή ενός συγγραφέα να τελειώσει το βιβλίο του. Βρίσκομαι συχνά (μόνιμα) σ’ αυτή την κατάσταση κι αμέσως δέθηκα με τον ήρωα. Το γράφω και στη μαρκίζα μου. Ή γράφεις ή πεθαίνεις.
Για επίδοξους και όχι συγγραφείς λοιπόν.
Κυκλοφορεί πολύ σύγχρονη (δηλ. μετά 2003) κινηματογραφική μεταφορά σε DVD αρκετά πιστή στο βιβλίο που όμως αν δεν το έχεις διαβάσει δεν μπορείς να μπεις στο πνεύμα του συγγραφέα.
Κι αυτό αξίζει να ξαναβγεί.
Δεν πιστεύω να δυσκολευτείτε να το βρείτε στο μοναστηράκι ή σε οποιοδήποτε παλαιοβιβλιοπωλείο και να το πληρώσετε το πολύ 1 με 2 ευρώ.

Αυτά τα ολίγα... μέχρι στιγμής

Labels: ,

10 Comments:

Blogger scalidi said...

σχεδόν συμπέσαμε στην ιδέα, μόνο που εγώ έγραψα για βιβλία που μου άλλαξαν τη ζωή και όχι απαραίτητα για βιβλία που αξίζει κανείς να διαβάσει.
Με έκανες να νιώσω αγράμματη, ευτυχώς. η αλήθεια είναι ότι δεν έχω διαβάσει κανένα απ' αυτά που αναφέρεις. θα πάω με τη λίστα σου και θα τα ψάξω όλα

2/7/06 5:01 PM  
Blogger mamaloukas said...

Όχι και αγραμμάτη βρε συ. τα βιβλία είναι ανεξάντλητα. δεν τολμώ να σου πω τις ελλείψεις μου!
μερικά από αυτά μου άλλαξαν τη ζωή αλλά δεν επεκτάθηκα

2/7/06 5:47 PM  
Blogger el-bard said...

Μπράβο! Προχώρα το!
Τώρα γράψε και για τα βιβλία που σου άλλαξαν τη ζωή (για να μην έχει παράπονο η scalidi).

Σοβαρά τώρα. Μου άρεσε πολύ η ιδέα. Να ξεθάψεις από τη σκέψη και από τη βιβλιοθήκη άξια λόγου βιβλία και να τα παρουσιάσεις με δυο κουβέντες. Μ' αρέσουν αυτά τα λιγόλογα και ειλικρινή.
Θα ήθελα να διαβάσω τα δυο βιβλία του Μάλαμουντ που προτείνεις Βοηθός και Ενοικιοστάσιο) και με την πρώτη ευκαιρία και αν τα βρω θα το κάνω.
Σ' ευχαριστώ.

3/7/06 2:57 AM  
Blogger mamaloukas said...

Σ' ευχαριστώ El Bard θα γράψω και τα βιβλία που πρώτα μ' έβαλαν στην αγάπη για τη λογοτεχνία κι έπειτα στη συγγραφή. Του Μάλαμουντ κυκλοφορούν και μπορείς να τα βρεις πολύ εύκολα άλλα δύο βιβλία
το μαγικό βαρέλι εκδόσεις γράμματα (διηγήματα στο γνώριμο του στυλ ) και η Τελευταία χάρη εκδόσεις Μπουκουμάνης (συμβολικό έργο, δεν μου άρεσε, αλλά άλλον μπορεί να τον προβληματίσει και να του αρέσει).
διορθώνω ότι tenants δεν σημαίνει συγκάτοικοι αλλά ενοικιαστές. κόλλημα μυαλού.

3/7/06 12:08 PM  
Blogger Librofilo said...

Πολύ ωραίο post και διαφωτιστικότατο.Τώρα εάν πω ότι τα έχω διαβάσει όλα εκτός του ΕΚΘΕΤΟΥ (με έχεις βάλει στο ψάξιμο τώρα και με πειράζει η σκόνη στα παλαιοβιβλιοπωλεία γαμώτο) θα με πιστέψει κανείς?Συμφωνώ γιά όλους,κυρίως για τον Μάλαμουντ.Άχρηστη πληροφορία,ο ΒΟΗΘΟΣ ήταν γιά μιά περίοδο αγαπημένο βιβλίο του Μ.Χατζηδάκι.Δυστυχώς κάποιος το απαλλοτρίωσε από την βιβλιοθήκη μου κάποια στιγμή.Θεωρώ ότι είναι μάλλον καλύτερο από το ΕΝΟΙΚΙΟΣΤΑΣΙΟ.Ο De Carlo δεν με εντυπωσίασε,μπορεί να ήμουν και σε φάση περίεργη δεν ξέρω.Ο Bjernebo κορυφαίος,ο Le Clezio συμφωνώ,μόνο αυτό αξίζει.Προχώρα και σε άλλους,αναμένω εναγωνίως

3/7/06 1:24 PM  
Blogger Αθήναιος said...

Τώρα αν πω ότι δεν έχω διαβάσει τίποτε από αυτά; Θα με πιστέψουν όλοι. :-)

4/7/06 12:26 AM  
Blogger mamaloukas said...

εγώ θα σε πιστέψω γιατί είναι βιβλία που δεν έγιναν ευρέως γνωστά ενώ για μένα άξιζαν μια καλύτερη (εμπορική) επιτυχία.

αυτός είναι άλλωστε κι ο σκοπός αυτού του ποστ.
θα ακολουθήσουν βιβλία πιο γνωστά.


είπα και προηγμένως: ντρέπομαι ν' αναφέρω τις ελλείψεις μου που περιλαμβάνουν και τρανταχτά ονόματα και βιβλία... :))))

4/7/06 11:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

What a great site
» » »

15/8/06 9:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

καλημερα. μηπως γνωριζεις σε ποια βιβλιοτρυπα θα βρω ισως το εξαντλημενο ο ερως ειναι τυφλος του μπορις βιαν;
ευχαριστω.

31/8/06 8:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

έλα ρε, το έρως είναι τυφλός θα το βρεις στην Πρωτοπορία

20/8/07 9:58 PM  

Post a Comment

<< Home